dimecres, 18 de desembre del 2013

Partida Anand - Jordi Herms a la revista Yearbook


Facilitat per MC Jordi Herms CE Granollers - Canovelles


El 22 d'Agost del 2009 vaig tenir la sort de poder disputar una partida amb Vishwanathan Anand, amb ocasió del Bicentenari del club d'escacs més antic d'Europa, el club d'escacs de Zürich (Suïssa). Per commemorar l'efemèride aquest club va organitzar una sèrie d'actes i un d'ells va ser una sessió múltiple de simultànies amb la presència de varis campions del món d'escacs: Anand, Kasparov, Karpov, Spassky, Topalov, Ponomariov, Korchnoi (campió sense corona) i Kràmnik. 8 campions per tant, que s'enfrontarien contra 25 jugadors amateurs, de tal manera que l'esdeveniment comptaria amb 200 jugadors invitats, un per cada any que celebrava el club d'escacs de la ciutat.

Jo vaig ser l'únic jugador català (i castellanoparlant) invitat a l'acte. Com ho vaig aconseguir, va ser fruit de l'atzar i una miqueta de fortuna.  A principis d'Abril del 2009 vaig veure  anunciat a la pàgina de chessbase el programa d'actes del bicentari d'aquest club. Resulta que les  places per participar a la simultània s'assignarien per sorteig entre tots aquells que contestessin correctament 10 preguntes tipus test sobre la història d'aquest club.


Les preguntes les podeu trobar a la pàgina 17 del fulletó del  programa d'actes que encara es troba penjat a internet:

Programa club Zurich

Ningú que coneguès a fons la història de club (no era el meu cas ni a anys-llum de lluny) encertaria cap de les preguntes -excepte, potser la 10- com no fos marcant les caselles jugant a "qui l'encerta, l'endevina".

Però com em passa de vegades, em vaig possar tossut i em vaig entestar a contestar bé totes les preguntes. I gràcies a aquesta poderosa eina que és internet vaig investigar sobre la història dels escacs a Suïssa i al cap d'unes hores ja havia trobat la solució correcta a totes les preguntes. Vaig enviar el formulari de participació amb les meves respostes i ... quina alegria va ser rebre, al cap de d'un mes, un mail de l'organització informant-me que havia sortit el meu nom entre els afortunats guanyadors del sorteig per participar a la sessió de simultànies dels campions.

En el mail també em demanaven amb quin campió m'agradaria jugar. Jo vaig triar en "Vishy" per vàries raons: perquè era l'actual campió del món, perquè em queia millor que els altres i perquè un any abans ja havia tingut el plaer de conèixer-lo en persona i de conversar amb ell (i amb Carlsen!),  en una visita meva al torneig de Linares del 2008.

El premi era només la participació en la simultània, no l'estada  ni el viatge a la ciiutat suïssa. Vaig confirmar la meva assistència i al cap de dos mesos, agafava el tren a l'estació de Sants cap a Zürich...

L'exhibició de simultànies va tenir lloc el dia 22 d'Agost al vestíbul de l'estació de tren de Zürich.  Vaig arribar, vaig asseure al meu lloc, amb el meu nom correctament escrit en català... quin orgull era trobar-me allà enmig de tants campions. Per donar-me ànims m'acompanyaven tres bons amics: en Pere (ex-jugador del club escacs Granollers) la  seva dona, la  Teresa que havien arribat uns dies abans (havíem quedat de trobar-nos allà); i en Josep M., un ex company de feina hotelera que va viatjar amb mi al tren.

No m'extendré molt: només dir que la vaig perdre dignament. Anand va jugar de manera impecable, amb un sacrifici posicional de qualitat. El vaig felicitar i  vaig anar amb els meus amics , a païr la derrota - i un deliciós "quiche lorraine". Va ser una gran experiència. Ja m'agrada veure món, però si a més vas i jugues amb una figura mundial , doncs millor encara.

Quina seria la meva sorpresa quan em vaig adonar, al cap d'un temps, tot mirant-me la partida a casa, que Anand m'havia jugat en realitat una novetat teòrica. Vaig pensar que potser valdria la pena donar-la a conèixer. Degut a que no puc dedicar als escacs tot el temps que voldria,  el moment per poder analizar seriosament la novetat  no arribava mai. Fins que a mitjans d'aquest any m'hi vaig posar seriosment, i després de fer vàries consultes, vaig enviar la carta als editors de new in Chess amb el títol "anand's fantastic novelty".

La carta ha estat publicada al darrer Yearbook nº 109 (en anglès, diculpeu però no he trobat temps de traduïr-la al català) i la podeu trobar en la següent nota del meu "face". En agraïment a la meva col·laboració, els de New in Chess m'han regalat el llibre, enviant-me'l a casa.





Blanques: Anand     
Negres: Herms